05.10.2024 | Blogi

SAMOK

Vieraskynä: Opastamisen ja inspiroimisen taito – opettajan rooli ammattikorkeakoulussa

UNESCO ja Education International (EI) ovat vuodesta 1994 alkaen viettäneet kansainvälistä opettajien päivää joka vuosi 5. lokakuuta. Ammattikorkeakoulun opettajana toimiminen on kuin työskentely risteyksessä, jossa teoria kohtaa käytännön. Juuri tässä kohtaa tapahtuu aito oppiminen – silloin, kun teoreettinen tieto yhdistyy käytännön tilanteisiin ja opiskelijat kasvavat osaaviksi ja itsenäisiksi ammattilaisiksi. Sairaanhoitajakoulutuksen AMK-opettajana minulla on etuoikeus kulkea tulevien sairaanhoitajien rinnalla, kun he ottavat ensimmäisiä hapuilevia askelia – vaikkapa jännittyneiden pistoharjoitusten muodossa – ja autan heitä kehittymään itsevarmoiksi ammattilaisiksi, jotka tekevät määrätietoisia päätöksiä työharjoittelussa. Ja kyllä, joka kerta, kun opiskelija onnistuu, tunnen aina yhtä suurta ylpeyttä.

Minulle opettaminen merkitsee ennen kaikkea sitä, että rohkaisen opiskelijoita kriittiseen ajatteluun, luovuuteen ja itsevarmuuteen. Roolini on paljon enemmän kuin perinteistä opetusta; olen täällä ohjaamassa, inspiroimassa ja tukemassa opiskelijoita heidän matkallaan ammattilaisiksi. Samalla tehtäväni on haastaa heitä astumaan mukavuusalueensa ulkopuolelle ja ottamaan rohkeasti omia aloitteita – koska juuri siellä tapahtuu aitoa kehitystä. Ammattikorkeakoulutuksen yksi keskeisimmistä vahvuuksista on, että se valmentaa opiskelijat kohtaamaan työelämän todellisuutta, jossa itsenäisyys, vastuunotto ja ongelmanratkaisutaidot ovat avainasemassa. Me opettajat emme ole yksin vastuussa heidän oppimisestaan – myös opiskelijoiden oma aktiivisuus ja sitoutuminen ovat ratkaisevan tärkeitä. Tämä edellyttää, että opiskelijat osallistuvat oppimisprosessiin aidosti – he ovat uteliaita, kysyvät kysymyksiä ja etsivät itse aktiivisesti tietoa, jota tarvitsevat kehittyäkseen omalla alallaan.

Oppiminen on vuorovaikutteinen prosessi. Minä ohjaan opiskelijoitani, mutta samalla opin heiltä vähintään yhtä paljon. Heidän kysymyksensä, näkökulmansa ja sitoutumisensa auttavat minua näkemään uusia puolia terveydenhuollosta ja siitä, kuinka voimme jatkuvasti parantaa opetus- ja ohjaustapoja. Oppiminen ei rajoitu vain opettajan ja opiskelijoiden välille – opiskelijat oppivat myös toisiltaan. Kun he ratkovat ongelmia yhdessä, he kehittävät niin omaa osaamistaan kuin kykyään nähdä asioita eri näkökulmista. Ryhmätyöskentely, jossa opiskelijat harjoittelevat kuuntelemista, palautteen antamista ja vastaanottamista sekä yhteisten tavoitteiden saavuttamista, on loistava valmistautuminen tulevaan työelämään.

Opettaminen ammattikorkeakoulussa ei ole kuitenkaan ilman haasteita. Yksi suurimmista on pitää opetus ajantasaisena ja merkityksellisenä työelämässä, joka muuttuu jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että myös meidän opettajien on oltava joustavia ja valmiita mukauttamaan opetustamme uusien suuntausten ja teknologioiden mukaan. Lisäksi läheinen yhteistyö työelämän kanssa on olennainen osa ammattikorkeakoulutusta. Tämä yhteistyö ei ainoastaan avaa opiskelijoille arvokkaita kontakteja ja harjoittelumahdollisuuksia, vaan se myös pitää meidät opettajat ajan tasalla ja inspiroituneina.

Mikä tekee minut ylpeäksi AMK-opettajana? Se, että saan olla osa tätä ainutlaatuista sekoitusta, jossa teoria kohtaa käytännön, tiede yhdistyy inhimillisyyteen ja joka päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta yhdessä. Saan olla mukana muovaamassa tulevaisuuden sairaanhoitajia – ihmisiä, jotka jonain päivänä voivat aidosti vaikuttaa ihmisten elämään. Se on etuoikeus.

Kirjoittaja Jenny Österbacka
Lehtori (hoitotyö) ja opinto-ohjaaja, Högskolan på Åland
Vuoden opettaja 2024