27.10.2022 | SAMOK viestii, Tiedotteet

Tiedote: Vuoden opiskelijateko -palkinto LAB-ammattikorkeakoulun opiskelija Taru Minkkiselle

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK on valinnut Vuoden opiskelijateko -palkinnon saajaksi LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijan ja opiskelijakunta KOEn tutorin Taru Minkkisen esimerkillisestä aktiivisuudesta ja panostuksesta AMK-yhteisöön.

Taru Minkkinen on tutorina ollut auttamassa aloittavia opiskelijoita vastaamalla kaikkiin kysymyksiin asiantuntevasti ja kärsivällisesti, tehnyt työtä läpi koulutusalojen ja tasavertaisesti kaikille opiskelijoille, sekä antanut huomattavasti omasta ajastaan opiskelijayhteisölle.

”Alun hämmennyksen jälkeen vetää jokseenkin nöyräksi saada tällainen tunnustus omasta panoksesta. Mutta tärkeää on myös muistaa, ettei oma panostukseni olisi ollut mahdollista ilman opiskelijakunta KOEn taustatukea, ja ihania muita ihmisiä omassa arjessa jaksamisessa ja tsemppaamisessa. Olen erittäin otettu tunnustuksesta, ja todella toivon, että oman esimerkin kautta saadaan lisää tutoreita mukaan toimintaan, ja uusien opiskelijoiden opinnot aloitettua himpun helpommin kaiken informaatiotulvan alla. Meistä ei kukaan tee yksin korkeakouluyhteisöä, vaan me ollaan kaikki osana sitä”, Taru Minkkinen toteaa.

”Tarun kaltaisille aktiivisille opiskelijoille, joista kuulee toiminnan puitteissa pelkästään positiivista palautetta, on alati tilausta. Vertaisopiskelijoiden auttaminen on esimerkillistä toimintaa ja sen merkitys korkeakouluyhteisölle niin opiskelijoiden itsensä, kuin korkeakoulujenkin, näkökulmasta on erittäin suuri. Onnea Tarulle ja jatka samaan malliin!”, toteaa Juho Timperi, Opiskelijakunta KOEn opiskelijan ohjauksen asiantuntija.

Vuoden opiskelijatekoja kerättiin syksyn aikana korkeakouluyhteisöjen jäseniltä. Lopullisen valinnan kerätyistä ehdotuksista teki SAMOKin kokoama raati. Tämän vuoden raadissa oli mukana Nuorisovaltuustojen liiton asiantuntija ja Nyyri ry:n puheenjohtaja Miisa Tervala, STTK-opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Wright sekä Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Veera Nyfors. Lisäksi SAMOKin puolesta raadissa istui varapuheenjohtaja Rico Martikainen. Raati näki tärkeänä etenkin sen, että sellaiset teot saisivat enemmän tunnustusta, joita tapahtuu opiskelijoiden arjessa useasti, mutta merkitsevät paljon kaikille opiskelijoille. Palkinto jaettiin SAMOKin liittokokouksen yhteydessä 27.10.2022.

Palkinnon tavoitteena on nostaa esille opiskelijoiden tärkeää roolia yhteiskunnassa ja korkeakouluyhteisössä, sekä antaa teoille enemmän tunnustusta siitä kaikesta hyvästä mitä opiskelijat tekevät opintojensa ohella.

Rico Martikainen
SAMOKin varapuheenjohtaja