22.01.2019 | SAMOK viestii, Tiedotteet

Tällaisia ehdokkaita etsii 142 000 AMK-opiskelijaa

Tänään julkaistavan AMK-opiskelijoiden arvot ja asenteet -selvityksen mukaan ammattikorkeakouluopiskelijat toivovat tulevilta kansanedustajilta opiskelijoiden huomioimista sekä panostuksia työllistymiseen. Selvityksen mukaan AMK-opiskelijat odottavat uurnille pääsyä, sillä 78 % selvitykseen vastanneista aikoo äänestää kevään eduskuntavaaleissa.

Millaista ehdokasta AMK-opiskelijat sitten äänestäisivät? Tärkeimpiä asioita ehdokasta valittaessa ovat ehdokkaan arvot ja mielipiteet sekä opiskelijoiden huomioiminen vaaliteemoissa. Esimerkiksi rasismiin puuttuminen ja Euroopan unionin jäsenyys ovat selvitykseen vastanneille tärkeitä. AMK-opiskelijat eivät myöskään haluaisi harventaa korkeakoulupaikkakuntien määrää. Lisäksi jos opiskelijat itse saisivat päättää, he tekisivät valtion budjetista panostuksia muun muassa työllistymispalveluihin, sosiaaliturvaan, turvallisuuteen ja koulutukseen.

Syy nuorten matalaan äänestysaktiivisuuteen ei näyttäisi olevan kiinnostuksen puute, vaan se, ettei sopivaa ehdokasta tunnu löytyvän. Nuorten äänestysaktiivisuuden kasvattaminen onkin mahdollista, kunhan ehdokkaat ja puolueet kiinnittävät huomiota myös opiskelijoille tärkeisiin teemoihin.

“Puolueiden ja ehdokkaiden on hyvä muistaa, että AMK-opiskelijoiden joukkoon mahtuu runsaasti niin 25-vuotiaita kuin esimerkiksi yli 40-vuotiaita uudelleenkouluttautujia. Ammattikorkeakouluissa opiskelee yhteensä 142 000 opiskelijaa, ja he muodostavat merkittävän ja moninaisen äänestäjien joukon”, SAMOKin puheenjohtaja Iiris Hynönen muistuttaa.

AMK-opiskelijan arvot ja asenteet -selvitys on ensimmäinen laaja katsaus ammattikorkeakouluopiskelijoiden yhteiskunnallisiin arvoihin ja asenteisiin. Selvityksen on toteuttanut Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOKille Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr. Kyselyt tehtiin syksyllä 2018 ja vastauksia saatiin 3 213 ammattikorkeakouluopiskelijalta 21 ammattikorkeakoulusta ympäri Suomen.  Selvityksen tiivistelmä löytyy esitteenä verkkosivuiltamme linkin takaa.

Iiris Hynönen
Antti Hallia