10.11.2023 | Tiedotteet

Edustajistovaaleja järjestettiin aiempaa useammassa opiskelijakunnassa – katso tiivistelmä tuloksista

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien jokavuotiset edustajistovaalit käytiin loka-marraskuun vaihteessa. Koko maassa äänestysprosentti oli 17,88 prosenttia. Viime vuonna äänestysprosentti oli 18,69 prosenttia. Kokonaisuudessaan ääniä annettiin 8774. Vaaleja ei pidetty lainkaan neljässä opiskelijakunnassa ja kahdessa opiskelijakunnassa edustajistot valitaan myöhemmin.

Aktiivisimmin edustajistovaaleissa äänestettiin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOKissa, jossa äänestysprosentti nousi 34,35 prosenttiin. Seuraavaksi korkeimmat äänestysprosentit olivat Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOssa 29,66 prosentilla, ja Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMMAKKOssa 26,42 prosentilla.

“On hienoa, että edustajistovaaleja päästiin järjestämään myös sellaisissa opiskelijakunnissa joissa viime vuonna ei ollut vaaleja ja monessa opiskelijakunnassa äänestysaktiivisuus myös nousi useamman prosenttiyksikön ”, iloitsee SAMOKin puheenjohtaja Joonas Soukkio.

Ehdokkaista koko maasta eniten ääniä keräsi Otto Mäkiniemi 104 äänellä Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOKista. Toiseksi eniten ääniä sai Katariina Hyytiäinen LAB Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEsta 90 äänellä, ja kolmanneksi eniten Hannu Laturi Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – SAMOsta 84 äänellä.

Vaaleissa menestyivät valtakunnallisesti parhaiten tuttuun tapaan alakohtaiset listat.

Edustajistovaaleissa korkeakouluopiskelijat valitsevat heitä edustavat henkilöt opiskelijakuntien edustajistoihin, jotka päättävät opiskelijakuntien toiminnasta ja taloudesta sekä valitsevat hallituksen niitä toteuttamaan. Edustajistot linjaavat myös opiskelijakuntien poliittiset kannat sekä käyttävät ylintä päätösvaltaa opiskelijaliikkeissä. Vaaleissa vaalikelpoisia ja äänioikeutettuja ovat kaikki opiskelijakuntien jäsenet.

Viralliset vaalitulokset löydät opiskelijakuntien omilta sivuilta, olemme listanneet opiskelijakuntien yhteystiedot osoitteeseen: www.samok.fi/opiskelijakunnat.

Joonas Soukkio
Puheenjohtaja 2023