26.10.2023 | SAMOK viestii, Uutiset

Tiedote: Vuoden opiskelijateko -palkinto Lapin ammattikorkeakoulun opiskelija Julia Vuolletille

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK on valinnut Vuoden opiskelijateko -palkinnon saajaksi Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijan Julia Vuolletin esimerkillisestä aktiivisuudesta ja panostuksesta AMK-yhteisöön.

Julia Vuollet toimi opiskelija-assistenttina viime keväällä intensiivikurssilla, jossa korkeakoulussa oli vierailevia opiskelijoita muista maista. Julia oli jo suorittanut kurssin aiemmin ja nyt hänen tehtäviinsä kuului tapahtumien järjestäminen, opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen ja opettajien auttaminen muun muassa kuljettamalla opiskelijoita toimeksiantajayrityksiin päivän aikana. Lauantai-iltana yksi kansainvälisistä opiskelijoista sairastui ja kysyi Julialta, mistä hän voisi saada apua. Julia tarjoutui vapaaehtoisesti ajamaan opiskelijan sairaalaan ja palasi seuraavana aamuna hakemaan opiskelijan sairaalasta ja ajoi hänet takaisin majapaikkaansa.

Julian toiminta ylitti ne tehtävät, joista hän oli sopinut opettajien kanssa. Hän osoitti kypsyyttä ja ystävällisyyttä sellaista henkilöä kohtaan, jota ei tuntenut kovin hyvin. Hän ei myöskään tehnyt toiminnastaan suurta numeroa, vaan kertoi siitä vain pienessä ystäväpiirissä.

”Tämä yllätti täysin, mutta toi hymyn huulille. Suuret kiitokset!” Julia Vuollet toteaa.

”Raadin päätös oli yksimielinen. Tänen tekonsa oli todellakin ‘’selfless’’, kuten haku ilmiannossa tekoa kuvattiin. Julia osasi asettaa itsensä toisen saappaisiin, ja toi turvaa toiselle hädän hetkellä vieraassa paikassa”, toteaa SAMOKin hallituksen jäsen Oona Pappila.

Vuoden opiskelijatekoja kerättiin syksyn aikana korkeakouluyhteisöjen jäseniltä. Lopullisen valinnan kerätyistä ehdotuksista teki SAMOKin kokoama raati. Tämän vuoden raadissa oli mukana SAMOK-alumni ja European Students’ Union ESU:n hallituksen jäsen Ida Flemmich, STTK-opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Wright sekä Akavan opiskelijoiden opiskelijaneuvoston jäsen Juuso Janhunen. Lisäksi SAMOKin puolesta raadissa istui hallituksen jäsen Oona Pappila. Raati näki tärkeänä etenkin sen, että vuoden opiskelijateko -palkinto jaetaan henkilölle, joka on omalla teollaan vaikuttanut positiivisesti korkeakouluun tai toisen opiskelijan elämään, olipa teko iso tai pieni. Palkinto jaettiin SAMOKin liittokokouksen yhteydessä 26.10.2023.

Palkinnon tavoitteena on nostaa esille opiskelijoiden tärkeää roolia yhteiskunnassa ja korkeakouluyhteisössä, sekä antaa teoille enemmän tunnustusta siitä kaikesta hyvästä mitä opiskelijat tekevät opintojensa ohella.

Oona Pappila
SAMOKin hallituksen jäsen