11.10.2024 | Lausunnot

Erica Alaluusua

SAMOK lausui hallituksen esityksestä laiksi asuntosäästöjärjestelmästä

SAMOK lausui hallituksen esityksestä laiksi asuntosäästöjärjestelmästä. Lakiesityksessä esitetään asuntosäästöjärjestelmän lainsäädäntöä muun muassa siten, että että asuntosäästämisen vähimmäisaika laskettaisiin kuukausina vuosineljännesten sijaan, korkotukilainan alueellisista enimmäismääristä luovuttaisiin ja lyhennysvapaiden määrä nousisi neljään vuoteen. SAMOK näkee asuntosäästämisen vähimmäisajan laskutavan muutoksen ja lyhennysvapaiden määrän nostamisen positiivisena ja opiskelijoita hyödyttävänä. SAMOK kehottaa pohtimaan alueellisten enimmäismäärien säilyttämistä, sillä erityisesti pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnat ovat huomattavasti muuta maata korkeammat. SAMOK kannustaa myös lainan omavastuuosuuden suuruuden uudelleentarkasteluun, sillä kymmenen prosentin omavastuu on vaikeaa saavuttaa erityisesti nuorten asunnonostajien keskuudessa. Voit perehtyä lausuntoon kokonaisuudessaan täältä.