17.11.2020 | Blogi

Miltä tuntuu kävellä toisen kengissä?

Mikä on tasa-arvotyössä tärkeintä? Tähän kysymykseen ei varmasti ole yhtä ja oikeaa vastausta. Itse näkisin tärkeimmäksi asiaksi ymmärrykseen siitä, kuinka ongelma on olemassa. Jos haluat edistää tasa-arvotyötä, niin näkisin että parhaimpia tapoja edistää sitä, on saada ihmisiä ymmärtämään kuinka ongelma on olemassa . Mutta mikä on sitten paras tapa saada ihmisiä tietoiseksi näistä ongelmista?  Jokainen meistä voi mennä lukemaan tilastoja, katselemaan excel-välilehtiä tai lukemaan lopputöitä koulutuksen saavutettavuudesta. Kaikki nämä ovat hyviä ideoita, mutta ne eivät ikinä tule vastaamaan kysymykseen. Miltä korkeakoulutus tuntuu vähemmistön edustajille?  Omasta mielestäni tämä on tehokkain tapa saada ihmiset välittämään. Pelkät numerot ovat kasvottomia faktoja, joista usein jää ihmisyys pois.

Kun aloimme työstää saavutettavuusblogisarjaa työparini Hannele Kirveskosken kanssa, tämä oli mitä halusimme tehdä. Tuoda esille miltä tuntuu olla vähemmistön edustaja, mitä pelkät valmistumisluvut  eivät voi tuoda esille. Halusimme saada mahdollisimman monen ihmisen miettimään saavutettavuutta ja tähän pelkät numerot eivät riitä, vaan tarvitaan ihmisten omia kokemuksia. Jos et ole vielä lukenut muita blogeja, niin ne löytyvät tältä samalta sivulta. Suosittelen vahvasti näiden lukemista – ne antavat perspektiiviä, miltä koulutuksen saavutettavuus näyttää. Joka viikko julkaistiin  kaksi blogia; alkuviikosta blogi, joka oli opiskelijan näkökulmasta ja loppuviikosta asiantuntijan näkökulmasta. Tarkoituksena oli saada ensin idea siitä, miltä tuntuu olla vähemmistön edustaja opiskelijana ja tämän jälkeen asiantuntijan teksti siitä, mitä voimme tehdä asialle. 

No mitäs nyt? Nyt tiedämme, että koulutuksen saavutettavuus on kuin mäki, jonka huipulla on tutkintotodistus. Joillekin mäki on matala ja helposti kiivettävissä, joillekkin mäki puolestaan on korkea ja kivinen. Mitä nyt? Meidän täytyy madaltaa korkeaa mäkeä. Tässä kohtaa on myös hyvä muistaa, jos toisen mäkeä madalletaan, niin se ei ole pois toiselta jonka mäki  oli jo valmiiksi matala. Jos haluamme, että Suomessa puolet nuorista on korkeasti koulutettuja, tarvitsemme kaikkia, emme ainoastaa niitä joiden mäki oli matala. 

Koulutuksellisen tasa-arvon ratkaisu ei ole mysteeri. Meillä on tapoja, joilla voimme edesauttaa vähemmistöjen mahdollisuuksia päästä korkeakouluun ja tarjota heille avaimet menestymiseen. Nämä eivät ole kysymyksiä joihin meillä ei ole vastauksia, vaan kysymyksiä joihin meillä on ratkaisuja. Ainoa kysymys enää on, milloin meillä on poliittinen tahto lähteä ratkaisemaan näitä ongelmia? 

Santeri Kujanpää
varapuheenjohtaja

Santeri vastaa liiton varapuheenjohtajana koulutuksellisesta tasa-arvosta ja liiton johtamisesta yhdessä puheenjohtajan ja toiminnanjohtajan kanssa. Hänen yhteystietonsa ja kuvauksen siitä, missä asioissa häneen voi olla yhteydessä, löydät nettisivuiltamme.  Ole yhteydessä koska vaan – autamme mielellään asiassa kuin asiassa AMK-opiskelijoihin liittyen!

SAMOK Behind the Scenes raottaa salaisuuden verhoa! Millaisia työntekijämme ovat ja mitä he tekevät päivittäisessä työssään? Odotamme innolla porukkamme toteutuksia, toivottavasti sinäkin. Seuraa somekanaviamme ja pysyt mukana menossa!

Instagram: @samok_fin

Twitter: @SAMOK_FIN

Facebook: samok.fin / Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry