SAMOK valitsee vuoden AMK-opettajan keväisin ja valinta julkistetaan valtakunnallisilla AMK-päivillä. Niin tänäkin vuonna. Mutta miksi odottaa palkitsemista, kun jokainen AMK-opettaja voi myös kilpailla itsensä kanssa ja pyrkiä opetuksessaan ja ohjauksessaan kohti hyvää, jopa parasta omaa suoritusta? Opiskelijoiden viesti hyvästä opetuksesta on selkeä ja siinä painottuvat monet opettajille varsin tutut ja saavutettavissa olevat tekijät.
Opiskelijakunnat eri ammattikorkeakouluista ehdottivat kymmeniä opettajia Vuoden opettaja -tunnustuksen saajiksi. Ehdotuksia perusteltiin monista eri näkökulmista. Kuitenkin tietyt teemat toistuivat lähes kaikissa ehdotuksissa. Erityisesti arvostettiin pedagogisia taitoja, empaattisuutta ja kykyä luoda turvallinen oppimisympäristö. Kaikki ovat asioita, joiden korostuminen näinä haastavina aikoina on helppo ymmärtää. Ja kaikki ovat asioita, joiden edistämiseen jokainen opettaja ja opettajatiimi voi keskittyä ilman Vuoden opettaja -titteliäkin. Samat teemat ovat myös ammattikorkeakoulujen pedagogisen johtamisen keskiössä. Olemme siis kaikki samalla asialla, niin opiskelijat, opettajat kuin AMK-johtokin.
Perusteluissaan opiskelijat nostivat esille useita muitakin hyvän opettajuuden elementtejä. Tällaisia olivat esimerkiksi opetus- ja ohjaustilanteissa ilmenevä selkeys, rauhallisuus ja opiskelijoiden kannustaminen oppimisessa. Opettajan kokemusta työelämästä ja kokemuksen myötä tulevaa opetuksen käytännönläheisyyttä arvostettiin. Nähtiin myös, että opettajan innostus sekä pedagogiikasta että omasta alastaan välittyy opiskelijoille motivoivana ja inspiroivana oppimisympäristönä ja auttaa opiskelijoita ylläpitämään motivaatiota oppimispolun eri vaiheissa. Useita mainintoja tuli opettajista, joilla on kyky ja tahto luoda yhteisöllistä, arvostavaa ja positiivista ilmapiiriä sekä opiskelijoiden kesken että opettajan ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa. Kaikki jälleen asioita, joita jokainen opettaja voi lisätä pedagogiseen toimintaansa ja näin tukea opiskelijoiden edistymistä opinnoissa ja ammatillisessa kasvussa.
Vuoden 2025 Vuoden opettaja -ehdotusten perusteella voidaan sanoa, että opettajien toiminnalla ja valinnoilla on iso vaikutus opiskelijoiden ammatilliseen identiteettiin, opiskeluaikaan ja tulevaisuuteen. Siinä kiteytyy koulutuksen yhteiskunnallinen tehtävä ja merkitys. Olethan sinäkin vuoden opettaja.
Blogin ovat kirjoittaneet Vuoden opettaja -raadin jäsenet: SAMOKin hallituksen jäsen Taru Kyllönen, OAJ:n edustajana OAJ:n varapuheenjohtaja ja OAJ:n Ammatilliset Opettajat – OAO ry:n puheenjohtaja Lauri Hietalahti sekä Arenen edustajana Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja Hanna Ilola.
Vuoden opettajaksi valittiin tänä vuonna Matti Virtasalo Lapin ammattikorkeakoulusta.