Edunvalvonta. Se ei taida lukea missään työsopimuksessani tai kuvauksessani nettisivuillamme, mutta se on sana joka pyörii päivittäisessä työssämme SAMOKissa. Sana edunvalvonta koostuu kahdesta pienemmästä sanasta, etu ja valvonta. Sana etu yhdistyy mielessäni usein saavutettuihin etuihin ja niistä kiinni pitämiseen. “AMK-opiskelijaliike rakentaa opiskelijalle parempaa arkea ja koulutusta Suomessa sekä Euroopassa.” Näin määritellään SAMOKin tehtävä uudessa strategiassa. Opiskelijalle paremman arjen rakentaminen, opiskelijoiden eduksi tehtävä työ, siinä on jo mukavampi, eteenpäin katsovampi tunne. Ehkäpä se etu viittaa siihen. Mutta sitä pitäisi siis jotenkin valvoa, sen perään pitäisi katsoa, vähän niinkuin lapsenvahti valvoo lapsia. Tai ehkä se viittaa valveilla olemiseen?
Hereillä olo ei auttanut kun vuosi sitten luentoja alettiin perua, ja opiskelijoilta katosivat sosiaaliset verkostot ympäriltä. Hassun hauskat opiskelijatapahtumat vaihtuivat discordin peleihin. Pandemia laittoi ammattikorkeakouluopiskelijat etäopintoihin, ja yhden viikonlopun aikana opiskelijan parempaan arkeen pääseminen tarkoittikin jotain ihan muuta kuin aiemmin. Kun aiemmin oltiin peräänkuulutettu monimuotoisempaa opetusta (lue: lisää verkko-opetusta) ja mahdollisuuksia lukea hyväksi muualta hankittua osaamista, nyt parempi arki tarkoitti, että etänäkin saisi opetusta ja että opettajan saa kiinni verkossa kun hihasta ei voi nypätä kysyäkseen.
Myös edunvalvonnan aikajänne muuttui. Kun yleensä mietimme, miten seuraavan vuoden budjetti näyttäisi opiskelijoiden kannalta paremmalta, nyt työstettiin lisätalousarviota samalle vuodelle. Kun normaalisti mietimme lainsäädäntömuutoksia seuraavaan hallitusohjelmaan, nyt poikkeuslainsäädäntöä tuli lausuttavaksi ennen kuin ehdimme edes kaivata sellaista. Olimmeko tarpeeksi hereillä – siitä en ole varma, mutta välillä kyllä hengästytti se muutosten tahti. Ja kaikkia muutoksia pyrittiinkin kommentoimaan opiskelijoiden etu mielessä.
Opiskelijan etu näyttää erilaiselta jokaisen opiskelijan kohdalla. Kun nuori, toiselta asteelta siirtynyt opiskelija kaipaa useammin selkeää, valmiiksi mietittyä opintosuunnitelmaa, työn ohessa opiskeleva, jo urallaan edennyt kaipaa mahdollisuutta edetä omassa tahdissaan. Opiskelijoiden erilaisia tarpeita, toiveita ja ideoita koulutuksen kehittämisestä kertyy meille SAMOKiin jatkuvasti esimerkiksi opiskelijakuntien toimijoiden kokemuksista ja tutkimusten kautta. Kuten koulutuksen muutoksetkin tapahtuvat hitaasti, eivät opiskelijoiden toiveetkaan muutu kovin ripeästi. Paitsi silloin kun kaikki ammattikorkeakoulut siirtyvät etäopetukseen yhdessä viikossa, ja toiveet lisääntyvästä verkko-opetuksesta muuttuvat toiveeksi siitä, että joskus pääsisi kampukselle näkemään kavereita.
Emme kovin usein tee suoria kyselyitä opiskelijoille opintojen kehittämisestä, useimmiten kysymme toiveita ja tarpeita opiskelijakuntien toimijoilta (jotka hekin ovat opiskelijoita). Viime keväänä huomasimme kuitenkin, että emme oikeastaan tiedä miltä opiskelijan arki sillä hetkellä näytti. Ja miten voimme tehdä siitä parempaa, jos emme tiedä mikä siinä on nyt vialla? Nopeasti toteutettu kysely toi esille opiskelijoiden kaipuun aivan tavallisten asioiden äärelle; että luennot pidettäisiin vaikka ollaan etänä, että opettajan ja opiskelukavereiden kanssa voisi jutella, että olisi aikaa omiin opintoihin oman lapsen etäkoulun rinnalla tai että olisi työpöytä jonka ääressä opiskella.
Opiskelijan etu näyttää erilaiselta jokaisen opiskelijan kohdalla myös pandemian toisen ja kolmannen aallon aikana. Kun uudelle paikkakunnalle muuttanut opiskelija haluaa päästä kampukselle mahdollisimman usein tutustumaan uusiin ystäviin, haluaa riskiryhmään kuuluva opiskelija pysyä mahdollisimman paljon eristyksissä. Opiskelijan etu ei aina poikkea vain toisen opiskelijan edusta, aika usein se kilpailee myös mahdollisten tulevien opiskelijoiden edun kanssa. Kun jo ammattikorkeakoulussa opiskelevat olisivat kaivanneet lisää auttavia käsiä opintojen edistämiseen, uskalsimme iloita siitä että rahaa laitettiinkin uusien opiskelijoiden opintoihin. Jonossa opiskelupaikkaa odottavalle uudet aloituspaikat tarkoittavat mahdollisuutta opintoihin ja uuteen ammattiin, kun jo opinnoissa olevalle se voi tarkoittaa, että opettajat ovat entistäkin kuormittuneempia kasvaneen opiskelijamäärän takia.
Opiskelijan etu ehkä tarkoittaa eri asiaa minulle kuin sinulle. Sen määrittäminen, mitä se tarkoittaa SAMOKille voi olla normaalioloissakin haastavaa. Tuleeko niidenkin ääni kuulluksi, jotka ovat eniten kärsineet tilanteesta? Osaammeko huomioida erilaisten opiskelijaryhmien, vähemmistöjenkin tarpeet? Tänäkin vuonna yritämme löytää vastauksia opiskelijoille toteutettavan kyselyn kautta. Ehkä alamme jo kääntää katsettamme takaisin lisätalousarviosta ensi vuoden budjettiin ja poikkeuslainsäädännöstä ensi hallituskauden lakimuutoksiin. Ehkä opiskelijan parempi koulutus näyttää silmissämme erilaiselta kaiken tämän jälkeen.
Anniina Sippola
korkeakoulupolitiikan asiantuntija
Anniina vastaa työssään ammattikorkeakoulutuksen kehittämisestä. Hänen yhteystietonsa ja kuvauksen siitä, missä asioissa häneen voi olla yhteydessä, löydät täältä. Ole yhteydessä koska vaan – autamme mielellään asiassa kuin asiassa AMK-opiskelijoihin liittyen!
SAMOK Behind the Scenes raottaa salaisuuden verhoa! Millaisia työntekijämme ovat ja mitä he tekevät päivittäisessä työssään? Odotamme innolla porukkamme toteutuksia, toivottavasti sinäkin. Seuraa somekanaviamme ja pysyt mukana menossa!
Instagram: @samok_fin
Twitter: @SAMOK_FIN
Facebook: @SAMOK.FIN