Kohtuuhintaisten opiskelija-asuntojen riittävyys ja hinta ovat tulevaisuudessa opiskelijakaupungeille monin verroin kriittisempiä menestystekijöitä kuin nykyhetkellä.
Valtion rooli opiskelija-asumisen edistäjänä pienenee hallituksen toteuttamien ja suunnittelemien tuotantotukien leikkausten vuoksi. Myös kohtuuhintaisen asuntotuotannon kannusteet poistettiin suurten kaupunkialueiden kanssa solmituista maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksista. Nämä toimet ovat käytännössä seisauttaneet uusien opiskelija-asuntohankkeiden rakentamisen, tai vähintäänkin tekemässä niiden rakentamisesta taloudellisesti haasteellista tai jopa mahdotonta.
Kun valtion tarjoamat kannusteet kohtuuhintaisen asumisen ja siihen sisältyvän opiskelija-asumisen rakentamiselle heikkenevät, opiskelijakaupunkien rooli korostuu. Opiskelijakaupungeille oppilaitokset ovat voimakkaita vetovoimaa, työpaikkoja ja elinkykyä luovia toimijoita, joiden vaikutusta ja opiskelijamääriä pyritään kaikin mahdollisin keinoin kasvattamaan.
Tavoite nostaa opiskelijamääriä esimerkiksi lisäämällä aloituspaikkoja edellyttää, että kunnissa on riittävästi kohtuuhintaisia asuntoja. Lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden houkuttelu vaatii konkreettisia toimia, ja yksi keskeisimmistä tekijöistä on asumisen saatavuus ja hinta. Ilman riittävää määrää kohtuuhintaisia opiskelija-asuntoja kunnilla on vaikeuksia pitää kiinni opiskelijoista ja varmistaa, että he voivat keskittyä opintoihinsa ilman kohtuutonta taloudellista taakkaa.
Opiskelija-asumisen riittävä tarjonta saattaa muodostua opiskelijakaupungeille elintärkeäksi strategiseksi menestystekijäksi. Siksi niiden on perusteltua varmistaa asuntotuotannon jatkuminen uuden kunnallisen vaalikauden alusta pitäen.
Kaupunkien tulee varmistaa ainakin riittävän kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon tarkoitettu tonttivaranto ja laatia niille rakennettavia opiskelija-asuntoja varten kevyet ja yksinkertaiset kaavamääräykset. Edulliset tonttihinnat tulevat nousemaan entistä keskeisempään rooliin opiskelija-asuntojen rakentamista mahdollistavana tekijänä.
Lisäksi kaupunkien tulee tukea opiskelija-asuntosäätiöitä sekä tehdä tiivistä yhteistyötä opiskelijoiden ja korkeakoulujen kanssa ratkaistakseen opiskelijoiden asumiseen liittyvät haasteet. Laatimalla myös työtä tukevat ja ohjaavat dokumentit esimerkiksi opiskelija-asumisen tai opiskelijoiden pitovoiman ohjelman strategiseksi tueksi, mahdollistetaan näiden asioiden aito tukeminen.
Lisätietoja:
Taru Kyllönen
SAMOK hallituksen jäsen, toimeentulo asuminen), vaalit
040 417 4666
[email protected]
Maria Saita
SYL hallituksen jäsen, sosiaalipolitiikka
044 906 5004
[email protected]