18.09.2019 | Kannanotot, SAMOK viestii

Korkeakouluopiskelijat iloitsevat budjettiriihen tuloksista: “Matkaa on vielä, mutta suunta on oikea!”

Antti Rinteen hallitus on ensimmäisessä budjettiriihessään kasvattanut korkeakoulujen rahoitusta 127 miljoonalla eurolla. Yliopistot saavat 40 miljoonaa, ammattikorkeakoulut 20 miljoonaa ja lisäksi indeksikorotuksiin on varattu 67 miljoonaa. Korkeakouluopiskelijat iloitsevat, että koulutusleikkausten kaksi hallituskautta jatkunut kierre vaikuttaa loppuneen.

“Panostukset korkeakoulujen perusrahoitukseen ovat erittäin tervetulleita ja kipeästi kaivattuja. Hallitusohjelman mukaiset täysimääräiset korotukset perusrahoitukseen ovat elintärkeitä askelia oikeaan suuntaan. Matkaa on vielä, mutta suunta on oikea”, toteaa SYL:n puheenjohtaja Sanni Lehtinen.

Tärkeät panostukset opiskelijoiden sosiaaliturvaan jäivät puolestaan tekemättä. Suurin osa hallituspuolueista vaati keväällä korotusta opintorahaan, mutta vaatimukset eivät yltäneet hallitusneuvotteluiden prioriteettilistalla tarpeeksi ylös.

Olemme erittäin iloisia toteutuneesta huoltajakorotuksesta ja opintotuen sitomisesta indeksiin, joilla ylläpidetään opintotuen nykytasoa. Kuitenkin opiskelijoiden sosiaaliturvan taso on edelleen riittämätön. Onko olemassa toista kansanryhmää, jota suorastaan ajetaan rahoittamaan elämisensä lainalla?” puuskahtaa SAMOKin puheenjohtaja Iiris Hynönen.

Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämiseen ei myöskään budjettiesityksessä kohdennettu rahoitusta. Mikäli aloituspaikkoja halutaan merkittävästi lisätä, tulee tämä huomioida korkeakoulujen rahoituksessa.

Korkeakouluopiskelijat muistuttavat hallitusta siitä, että korkeaan osaamiseen panostaminen vaatii priorisointia koko hallituskauden ajan. Koulutuksen rahoittaminen on kestävä investointi, joka maksaa itsensä pitkässä juoksussa takaisin.

“Korkeakoulujen vakaasti rahoitettu toiminta on oleellinen keino 75 % työllisyysasteen saavuttamisessa. Hallituksen on syytä muistaa tämä myös tulevissa budjettiriihissä. Seuraavaksi panostuksia kaipaa elinikäisen oppimisen rahoittaminen ja opiskelijoiden mukaan ottaminen sosiaaliturvan uudistamiseen”, muistuttavat puheenjohtajat Lehtinen ja Hynönen.

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK edustavat yhdessä yli 270 000 korkeakouluopiskelijaa Suomessa. Korkeakouluopiskelijat vaativat eduskuntavaalien alla Koulutustaprkl-kampanjassa parannuksia koulutuksen rahoitukseen ja opiskelijoiden toimeentuloon.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Iiris Hynönen – SAMOK