01.10.2024 | Kannanotot

Erica Alaluusua

Kannanotto: Opiskelijoiden ahdinko on Titanicin hylkyä syvemmällä: Pelkät kannustuspuheet eivät riitä!

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK vaatii pikaisia  toimenpiteitä opiskelijoiden toimeentulokriisin ratkaisemiseksi.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT, 2024) mukaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden toimeentulovaikeudet ovat lisääntyneet huomattavasti. Tutkimuksen vastaajista lähes joka neljäs AMK-opiskelija koki toimeentulonsa erittäin niukaksi ja epävarmaksi ja yli 30 prosenttia vastanneista AMK-opiskelijoista ilmoitti pelänneensä ruoan loppuvan rahanpuutteen vuoksi viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana. KOTT-tutkimuksen tulokset ovat heikentyneet vuoden 2021 tuloksista huomattavasti.  SAMOK vaatii, että toimenpiteitä toimeentulon kohentamiseksi tehdään välittömästi.

“Kun tulokset ovat näin surkeita, toistuvat kannustuspuheet ilman ratkaisuja tuntuvat ongelman vähättelyltä. Tarvitaan välittömiä toimenpiteitä opiskelijoiden taloudellisen ahdingon helpottamiseksi”, SAMOKin puheenjohtaja Lauri Kujala linjaa.

Korkeakouluopiskelijoiden toimeentuloa on heikennetty kuluvalla hallituskaudella merkittävästi. Opintotuen indeksijäädytys, yleisen asumistuen leikkaukset ja opintotuen asumislisälle siirtyminen tekevät huomattavan loven opiskelijoiden kukkaroon. Pelkästään opintotuen asumislisälle siirtyminen heikentää opiskelijoiden toimeentuloa liki 200 eurolla vuoden 2024 tammikuun tuen tasosta.

“Opiskelijat eivät voi loputtomiin lisätä tehtyjen työtuntien määrää, aikaa on riitettävä myös opintoihin. Opintorahan tasoa ja opintotuen asumislisää on korotettava nyt”, Kujala vaatii.

Opintotuen kokonaisuudistus on kuluvalla hetkellä käynnissä. SAMOK vaatii, että opintotuen kokonaisuudistukselle myönnetään riittävä lisäbudjetti, jotta opiskelijoiden toimeentuloa voidaan parantaa.

Toisin kuin Titanic, opiskelijoiden toimeentulo on vielä nostettavissa pohjamudista – SAMOKin ratkaisut opiskelijoiden toimeentulon parantamiseksi:

• Opintorahaan on tehtävä vähintään 160 euron tasokorotus.
  • Opintotuen indeksijäädytyksestä on luovuttava.
  • Opintotukikuukausien kokonaismäärää tulee nostaa vähintään kymmenellä, jotta myös toimeentulo kesäaikoina tai opintojen viivästyessä voidaan turvata.
  • Kuntaryhmien hyväksyttävät enimmäisasumismenot on asetettava korkeammalle tasolle, jotta opiskelija voi kattaa elinkustannuksensa.
  • Opintolainan turvallisuutta on parannettava korottamalla korkoavustuksen tulorajaa.
  • Erityisryhmien investointiavustusta  tulee nostaa opiskelija-asuntotarjonnan parantamiseksi.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus KOTT on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen neljän vuoden välein toteuttama kyselytutkimus, joka tuottaa  tietoa opiskelijoiden terveydestä, hyvinvoinnista, opiskelukyvystä ja terveyspalveluista sekä niissä tapahtuneista muutoksista. Voit tutustua vuoden 2024 tuloksiin täältä.

Lauri Kujala
Hallituksen puheenjohtaja