Vuosi sitten SAMOK toteutti ammattikorkeakouluopiskelijoille etäopiskelukyselyn liittyen koronapandemiasta johtuviin poikkeusoloihin. Tuolloin vastaajista 51% kertoi, että heidän opiskelumotivaatio on laskenut poikkeusolojen aikana ja 53% koki etäopiskelun lisänneen stressiä. Nyt poikkeusoloja on takana jo yli vuosi. Tämän hetkistä tilannetta emme tiedä ennen seuraavan kyselyn tuloksia.
Mutta palataanpa vuoden takaiseen. Etäopiskelua ja/tai poikkeusoloja oli tuolloin takana noin kuukausi. Jo tuolloin luvut opiskelumotivaation laskemisen ja stressin lisääntymisen kokemuksista olivat todella huolestuttavia. Nyt vuosi myöhemmin monet nostavat usein keskusteluissa esiin sen, miten Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, tuttavallisemmin YTHS, tarvitsisi lisäresursseja (lue: lisää rahaa) näiden ongelmien hoitoon.
Hetkinen. Eli siis miten?
Kyllä vain. Monet ajattelevat, että YTHS:n lisärahoitus auttaisi opiskelijoita motivaatio-ongelmien ja stressin kanssa. Nyt seuraa tylsä fakta: YTHS ei voi hoitaa heikkoa opiskelumotivaatiota eikä sinänsä stressiäkään. Siihen ei auta lääkärikäynti eikä lyhytterapia.
No mikäs sitten auttaa?
Näiden asioiden kanssa apua voi pyytää opinto-ohjaajalta, kuraattorilta tai esimerkiksi opintopsykologilta. He ovat ammattilaisia erilaisissa oppimisen vaikeuksissa ja haasteissa. Heillä on koulutus ohjata opiskelijoita tällaisten haasteiden äärellä. Tällaista ammattitaitoa tai osaamista ei löydy YTHS:n palveluista. Jos opiskelija ei saa riittävän ajoissa tukea motivaatio-ongelmiin tai lisääntyneeseen opiskelusta johtuvaan stressiin, ongelmat ja vaikeudet lisääntyvät, kasautuvat ja pahenevat. Jossain vaiheessa erinäisten oireiden vuoksi opiskelija sitten hakeutuu kuitenkin YTHS:n avun piiriin. Tässä vaiheessa toki jo pitääkin.
Tällaiset tilanteet ovat kuitenkin usein ennaltaehkäistävissä riittävillä tuki- ja ohjauspalveluilla. Niiden avulla voidaan estää opiskelijan ajautuminen opintojen keskeyttämiseen tai niiden vakavaan viivästymiseen. Teoriassa siis helppo homma, korkeakoulut tarjoavat opiskelijoilleen laadukkaat ja riittävät tuki- ja ohjauspalvelut. Vain tämä mahdollistaa sen, että opiskelijat valmistuvat työelämään ajallaan ammattitaitoisiksi ja hyvinvoiviksi asiantuntijoiksi.
Helpommin sanottu kuin tehty. Tällä hetkellä Suomen 24 ammattikorkeakoulusta vain viidessä on riittävästi esimerkiksi opintopsykologeja. Tästä tilanteesta ei voi syyttää suoraan ainoastaan korkeakouluja, sillä ongelman juurisyyt ovat korkeakoulujen rahoituksessa. Korkeakouluja ei käytännössä vaadita nyt laittamaan rahaa tuki- ja ohjauspalveluihin. Tähän pitää saada muutos.
Mitä pitäisi nyt tehdä?
SAMOK vaatii nyt puoliväliriihessä korvamerkittyä rahaa korkeakoulujen tuki- ja ohjauspalveluihin. Jokaisessa ammattikorkeakoulussa tulee olla opiskelijoille tarjolla riittävä määrä esimerkiksi opinto-ohjaajia, opintopsykologeja ja erityisopettajia. Tarvitsemme nämä panostukset nyt, sillä muuten meidän opiskelijat valmistuvat suoraan sairauslomille, tai pahimmassa tapauksessa eivät valmistu ollenkaan.
Ninni Kuparinen
Hallituksen jäsen
Instagram: @samok_fin
Twitter: @SAMOK_FIN
Facebook: samok.fin / Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry