16.10.2025 | Blogi

SAMOK

Ehdokasblogi: Esteettömyys ei ole erityisratkaisu vaan perusoikeus

Opiskelijoiden yhdenvertaisuudesta puhuttaessa keskustelu koskettaa monia tärkeitä asioita kuten toimeentuloa, mielenterveyttä ja opiskelun sujuvuutta. Näiden rinnalla on yksi teema, joka kietoutuu niihin kaikkiin eli esteettömyys. Esteettömyys ei ole vain tekninen ratkaisu. Esteettömyys on perusta sille, että jokainen voi opiskella ja osallistua omista lähtökohdistaan käsin.

Opiskelen apuvälinetekniikkaa, alaa joka on lähellä esteettömyyden ydintä. Opinnoissani näen konkreettisesti, miten oikeanlaiset välineet, rakenteet ja ympäristöt voivat mahdollistaa itsenäisyyden, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden. Minulle on opetettu, että esteettömyys ei ole vain hyvän tahdon ele vaan monille se on välttämättömyys.

Usein esteettömyydestä puhuttaessa ensimmäisenä nousee mieleen fyysiset asiat, kuten rampit ovilla tai hissit rakennuksissa. Todellisuudessa kyse on paljon laajemmasta kokonaisuudesta. Esteettömyys on myös sitä, että kampusten tilat, opetustilat ja kulkureitit on suunniteltu kaikille toimiviksi. Se ulottuu myös verkkoalustoihin kuten Moodleen, joissa opiskelun on oltava selkeää ja saavutettavaa erilaisille käyttäjille.

Esteettömyys ja saavutettavuus kulkevat usein käsi kädessä, mutta niillä on hienoinen ero. Esteettömyys liittyy ympäristöihin, palveluihin ja rakenteisiin, joita voidaan muokata niin, että ne ovat kaikille toimivia. Saavutettavuus taas tarkoittaa tiedon, opetuksen ja osallistumisen mahdollisuutta. Täysin saavutettavissa olevassa maailmassa kaikki voisivat käyttää palveluita ja olla osana yhteisöä yhdenvertaisesti. (THL 2025)

Olen nähnyt, miten esteet voivat olla hyvin arkisia mutta silti ratkaisevia. Luentosali, johon on vaikea päästä liikkumisen apuvälineen kanssa. Opetustilassa voi valaistus, kalusteet tai äänimaailma olla sellaisia, jotka ei palvele kaikkia. Tai hissitön kerrostalo, jonka toiseen kerrokseen pyörätuolin käyttäjä ei koskaan pääse. Kaikkea ei voi muuttaa esteettömäksi, mutta paljoa voi parantaa ja esimerkiksi tulevien rakennusten esteettömyys tulee varmistaa.

Korkeakouluopiskelijoilla on mahdollisuus toimia esteettömyyden ja saavutettavuuden suunnannäyttäjinä. Meistä koulutetaan tulevaisuuden asiantuntijoita ja päättäjiä, joten on tärkeää, että ymmärrämme esteettömyyden merkityksen jo nyt. Kun asenne ja ymmärrys juurtuvat opiskeluvaiheessa, ne näkyvät pitkällä aikavälillä työelämässä, päätöksenteossa ja yhteiskunnassa.

Esteettömyys ei ole palvelu harvoille, vaan perusoikeus kaikille. Kun oppimisympäristöt, tukipalvelut ja yhteisöt ovat aidosti saavutettavia, ne vahvistavat koko opiskelijayhteisöä.
Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä tarvitsekaan olla. Esteettömyys ja saavutettavuus rakentuvat ennen kaikkea halusta ymmärtää ja kuunnella toisia. Kun olemme avoimia erilaisille kokemuksille ja näkökulmille, opimme näkemään asiat uudella tavalla. Yhdessä olemalla avoimia ja kuuntelemalla toisiamme voimme tehdä maailmasta joka päivä hieman saavutettavamman.

Kun ihmisille mahdollistetaan osallistuminen yhdenvertaisesti esteettömyyden ja saavutettavuuden avulla, saadaan myös heidän todellinen potentiaalinsa näkyviin. Jokaisella on jotakin annettavaa, kun esteet eivät enää rajoita osallistumista.

Lähde: THL 19.3.2025 https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus

Kirjoittaja: Justus Kalliokoski, ehdokas SAMOKin puheenjohtajaksi vuodelle 2026.

SAMOKin blogissa ja sosiaalisessa mediassa esitellään syksyn aikana ehdokkaita SAMOKin hallitukseen vuodelle 2026. Lisätietoa liittokokouksesta löydät täältä.