05.10.2024 | Blogg

SAMOK

Gästblog: Att vägleda och inspirera – en lärares roll på yrkeshögskolan

Den internationella lärardagen, som har uppmärksammats av UNESCO och Education International (EI) sedan 1994, firas varje år den 5 oktober. Att vara lärare på en yrkeshögskola är som att stå mitt i en korsning mellan teori och praktik. Det är i denna korsning som den verkliga inlärningen sker, när den teoretiska grunden binds samman med praktiska situationer, vilket gör att de studerande kan växa till kompetenta och självständiga yrkesutövare. Som YH-lärare på sjukskötarutbildningen har jag förmånen att guida nästa generation sjukskötare genom denna spännande resa, från de första nervösa injektionerna på en träningsdocka till de självsäkra besluten ute på praktikplatsen. Och nej, jag blir inte mindre stolt varje gång en studerande lyckas.

För mig handlar undervisning om att uppmuntra kritiskt tänkande, kreativitet och självförtroende hos varje studerande. Min roll går långt utöver traditionell undervisning; jag är där för att försöka vägleda, inspirera och stötta våra studerande på deras resa mot att bli yrkesverksamma. Samtidigt är det också mitt jobb att pusha dem utanför deras komfortzon och uppmuntra dem att ta egna initiativ – för det är där de verkliga framstegen sker. En av de viktigaste aspekterna av yrkeshögskoleutbildningar är att de förbereder de studerande för den verkliga världen, där självständighet, ansvar och problemlösning är nyckelkomponenter. Det är inte bara vi lärare som formar deras utbildning, utan det är också studerandes eget engagemang och insats som spelar en avgörande roll. Detta innebär att studerande måste vara aktiva i sin egen lärandeprocess – att vara nyfikna, ställa frågor, och självständigt söka den kunskap de behöver för att utvecklas inom sitt yrkesområde.

Lärande är för mig en tvåvägskommunikation. Jag vägleder mina studerande, men de lär mig minst lika mycket. Genom deras frågor, perspektiv och engagemang ser jag nya aspekter av sjukvårdsyrket och hur vi kan förbättra vårt sätt att undervisa och handleda. Lärandet sker även mellan de studerande själva. När de tillsammans får lösa problem kan de utveckla sina egna kunskaper och förmågan att se olika perspektiv. I basgrupper tränas de studerande i att lyssna, ge och ta emot feedback, samt att arbeta tillsammans mot gemensamma mål – precis som de kommer att behöva göra i sin yrkesroll.

Att undervisa på en yrkeshögskola är inte utan sina utmaningar. En av de största är att hålla undervisningen relevant och uppdaterad i ett arbetsliv som ständigt förändras. Detta innebär att jag som lärare måste vara flexibel och redo att anpassa mina kurser efter nya trender och teknologier. En annan unik aspekt är det nära samarbetet vi har med branschen. Detta partnerskap ger inte bara våra studerande värdefulla kontakter och möjligheter till praktik, utan det håller också oss lärare uppdaterade och inspirerade.

Så vad är det som gör mig till en stolt YH-lärare? Det är att jag får vara en del av den fantastiska mixen av teori och praktik, vetenskap och mänsklighet, där varje dag är en ny chans att lära sig något nytt tillsammans. Att få vara med och forma framtidens sjukskötare – personer som en dag kommer att kunna göra skillnad i människors liv, är ett privilegium.

Författare Jenny Österbacka
Lektor (sjukskötarprogrammet) och studiehandledare, Högskolan på Åland
Årets lärare 2024