Jämlikhet i utbildning
Arbetet för jämlikhet i utbildning behöver en uppdatering för 2020-talet
Finland ska under denna regeringsperiod Finland bereda ett långsiktigt program för att främja jämlikhet i utbildningen som omfattar hela utbildningsvägen. Programmet ska också innehålla ambitiösa, tydliga och mätbara mål. Detta koncept är internationellt beprövat: Irland har till exempel gjort tillgång till utbildning till ett strategiskt val och där har man utvecklat och genomfört (På engelska) liknande planer sedan 2005.
Programmet ska innehålla fem mål:
1 Minska könsbundna utbildningsval
2 Förbättra tillgången till utbildning för personer med invandrarbakgrund
Personer med invandrarbakgrund går mer sällan än resten av befolkningen (på finska) vidare från grundskola till andra stadiet. Dessutom slutför personer med finländsk bakgrund gymnasiet och yrkesutbildningar snabbare än personer med utländsk bakgrund. De utbildningsval (på finska) som personer med invandrarbakgrund är också särskilt könsbundna. Det är ofta utbudet av utbildningar som efter avslutad integrationsutbildning styr invandrares val (på finska) av utbildning och utbildning som ersätter integrationsutbildning istället för de faktiska utbildningsbehoven och ändamålsenliga utbildningar utifrån den egna bakgrunden i fråga om kompetens och utbildning. Ett annat problem är (på finska) att invandrare slussas till studier utifrån kulturella antaganden, oavsett deras egna önskemål.
3 Minska inverkan av socioekonomisk bakgrund och föräldrars utbildningsbakgrund på utbildningsval
Familjebakgrunden har en betydande inverkan på finländarnas utbildningsväg. De studerandes socioekonomiska bakgrund är en stark indikator för val av utbildning i hela Finland: socioekonomisk bakgrund förklarar starkt fördelningen av studerande mellan yrkeshögskola och universitetsutbildning. Den socioekonomiska bakgrunden är också kopplad till många andra aspekter av jämlikhet i utbildningen: till exempel är valet av gymnasieutbildning särskilt könsbundet i de lägre socioekonomiska klasserna. Dessutom är föräldrarnas utbildningsbakgrund en av de tydligastefaktorerna som påverkar utbildningsvalet. En av fyra män som studerar på högskola väljer samma sektor som sin far.
4 Ökad studiegenomströmming i riskgrupper
Utbildningsgenomströmningen är segregerad efter både kön och etnisk bakgrund. Kvinnor är mer benägna att avbryta yrkesutbildningar, medan män är mer benägna att avbryta högskoleutbildningar. Dessutom klarar studerande med finländsk bakgrund gymnasiet och yrkesutbildningar snabbare än studerande med utländsk bakgrund. På tre och ett halvt år slutförde 81 % av studerande med finländsk bakgrund sin gymnasieutbildning, medan motsvarande andel studerande med utländsk bakgrund var 66 %. På tre och ett halvt år slutförde 69 % av studerande med finländsk bakgrund och 60 % av studerande med utländsk bakgrund sin yrkesutbildning.
5 Öka jämlikheten inom utbildning och dess uppföljning och relaterad datainsamling
Mätning och uppföljning av jämlikhet i utbildningen i Finland verkar vara osystematisk inom högre utbildning, även om jämlikhet i utbildningen ses som ett viktigt mål av statsförvaltningen. Det verkar inte finnas något etablerat sätt att mäta jämlikhet i utbildningen, vilket säkert har bidragit till svårigheten att börja övervaka den.
Lösningsorienterad, effektiv, verkningsfull
De åtgärder som föreslås i planen ska ta hänsyn till tre övergripande teman:
-
- de definierade befolkningsgrupper som åtgärden särskilt riktar sig till,
- ögonblick i utbildningsvägen där det är effektivt att ta itu med snedfördelning i utbildningsval,
- utöver utbildningsval ska också segregering av kunskapsnivåer före utbildningsval ska beaktas.
Möjliga åtgärder skulle kunna vara exempelvis:
Särskilt stöd för andra stadiets utbildningsval för unga kvinnor vars modersmål inte är finska eller svenska, och diversifiering av pojkars och unga mäns utbildnings- och karriärmöjligheter genom att bryta ned stereotypa maskulinitetsmönster mer explicit som en del av grundutbildningen.
Ett program för jämlikhet i utbildning: vägen mot ett rättvisare samhälle
Hur vi ser till att alla har en verklig möjlighet att komma så långt i sin utbildning som de har potential och motivation för är en av de viktigaste frågorna under denna regeringsperiod. Därför måste regeringen utarbeta ett strategiskt och ambitiöst program för jämlikhet i utbildningen som omfattar hela utbildningsvägen. Detta säkerställer att Finland förblir ett modelland för jämlikhet i utbildning också på 2030-talet.
Erica Alaluusua
SOCIALPOLITISK SAKKUNNIG
Studerandenas utkomst och förmånssystem, boende