Koulutuksellinen tasa-arvo
Työ tasa-arvoisen koulutuksen eteen kaipaa päivitystä 2020-luvulle
Suomeen on tällä hallituskaudella valmisteltava pitkäjänteinen, koko koulutuspolun kattava ohjelma koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi. Ohjelmaan tulee myös kirjata kunnianhimoiset, selkeät ja mitattavat tavoitteet. Konsepti on kansainvälisesti hyväksi todettu: esimerkiksi Irlannissa koulutuksen saavutettavuus on strateginen valinta ja samankaltaisia suunnitelmia on laadittu ja toteutettu (englanniksi) jo vuodesta 2005 lähtien.
Ohjelmassa tulee asettaa viisi tavoitetta:
1 Vähennetään sukupuolittuneita koulutusvalintoja
On tiedetty jo pitkään, että suomalaisnuorten koulutusvalinnat ovat voimakkaasti sukupuolittuneita, ja sukupuolen mukaista eriytymistä tapahtuu erityisesti siirryttäessä perusasteelta toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja lukioon. Tällä hetkellä 58 prosenttia uusista lukio-opiskelijoista on naisia ja joissakin maakunnissa lukiopaikan vastaanottaneista naisia on jo selvästi yli 60 prosenttia. Lisäksi koulutuksen alavalinnat ovat huomattavan sukupuolittuneita. Käytännössä alat periytyvät isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle. Erityisesti tämä näkyy ammattikorkeakouluissa: esimerkiksi tekniikan ja liikenteen alan opiskelijoista yli 85 % on miehiä, kun taas sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 85 % opiskelijoista on naisia.
2 Parannetaan maahanmuuttataustaisten koulutusmahdollisuuksia
3 Vähennetään sosioekonomisen taustan sekä vanhempien koulutustaustan vaikutuksia koulutusvalintoihin
4 Parannetaan koulutuksen läpäisyä riskiryhmissä
5 Parannetaan koulutuksellisen tasa-arvon edistämistä, seurantaa ja datan keräämistä
Ratkaisukeskeinen, tuloksellinen, vaikuttava
Suunnitelmaan tarvitaan selkeät, tarpeeksi kunnianhimoiset ja mitattavat tavoitteet. Mallia voisi ottaa esimerkiksi Irlannista, jossa on asetettu selkeät numeeriset tavoitteet aliedustettujen ryhmien koulutukseen pääsyn lisäämiseksi. Tavoitteiden toteutumista tulee tarkastella säännöllisesti väliarvioinneissa, jotka toteuttaisi riippumaton taho kuten esimerkiksi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi.
Suunnitelman toimenpide-ehdotusten on huomioitava kolme läpileikkaavaa teemaa:
-
- määritellyt väestöryhmät, joihin toimenpiteen erityisesti kohdistetaan,
- koulutuspolun hetket, jolloin koulutusvalintojen vinoumiin on vaikuttavaa puuttua,
- koulutusvalintojen lisäksi on huomioitava myös niitä edeltävä osaamistasojen eriytyminen.
Mahdollisia toimenpiteitä voisivat olla esimerkiksi:
Koulutuksellisen tasa-arvon ohjelma: askelmerkit kohti oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa
Tämän hallituskauden tärkeimpiä kysymyksiä onkin se, miten varmistamme, että jokaisella on aito mahdollisuus kouluttautua niin pitkälle kuin omat rahkeet ja motivaatio riittävät. Siksi hallituksen on valmisteltava strateginen, koko koulutuspolun kattava ja kunnianhimoinen koulutuksellisen tasa-arvon ohjelma. Näin varmistetaan, että Suomi on koulutuksellisen tasa-arvon mallimaa myös 2030-luvulla.
Asiantuntijamme aiheesta:
Erica Alaluusua
Sosiaalipolitiikan asiantuntija
Opiskelijoiden toimeentulo ja etuusjärjestelmät, opiskelija-asuminen, yhdenvertaisuus
Kummiopiskelijakunnat: OSAKO, KAMO, Laureamko