15.08.2022 | Kannanotot

SAMOK ja SYL: Ministerin ehdotus ateriatuen korotuksesta toivottu, mutta tason tulee olla korkeampi

Puheenjohtajat Emmi ja Konsta (SYL) vierekkäin

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) pitävät tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkosen ehdotusta opiskelija-aterioiden maksimihinnan sekä ateriatuen korotuksesta tarpeellisena. Liitot toivovat ateriatukeen kuitenkin korkeampaa 39 sentin korotusta ehdotetun 25 sentin sijaan.

”Voimakas inflaatio uhkaa nyt nopeasti opiskelijaravintoloiden toimintaa. Opiskelija-aterian maksimihinnan korottaminen on välttämätöntä, jotta laadukas, monipuolinen ja kestävä opiskelijalounas voidaan turvata jatkossakin kaikille opiskelijoille myös pienemmillä korkeakoulupaikkakunnilla”, SYL:n puheenjohtaja Konstantin Kouzmitchev perustelee.

Aterian maksimihinnan korotus nostaa opiskelijalounaiden hintaa korkeintaan 50 sentillä lokakuusta lähtien. Siksi ministeri Honkosen ehdotus korotuksen osittaisesta kompensoimisesta 25 sentin ateriatuen korotuksella on tarpeellinen. SAMOK ja SYL toivovat kuitenkin, että korotusta voidaan vielä tarkistaa ehdotettua suuremmaksi 39 sentin tasolle.

”Opiskelijalounaan hinnan nousu kolhaisee kipeästi opiskelijoiden tiukkaa taloutta, jota nousevat elinkustannukset kiristävät muutenkin. Opiskelijan taloudellinen asema on entisestään heikkenemässä syksyllä, vaikka opintorahan aikaistettu indeksikorotus otettaisiin huomioon. Seuraukset näkyvät kielteisesti jaksamisessa ja mielenterveydessä”, SAMOKin puheenjohtaja Emmi Lainpelto kommentoi.

Liitot muistuttavat, että edellinen aterian maksimihinnan ja ateriatuen korotus toteutettiin niin, että opiskelijan maksettavaksi jäi noin 20 prosenttia hinnan noususta. Tähän aikaisemmin noudatettuun suhteeseen perustuu liittojen nykyinen 39 sentin toive.

Lisäksi SYL ja SAMOK toivovat jatkossa ateriatuen ja aterian maksimihinnan tasoon vakautta ja päätöksentekoon pitkäjänteisyyttä. Sen vuoksi olisi tarpeen harkita vakavasti näiden kiinnittämistä kustannusten kehitystä seuraavaan indeksiin.

Konstantin Kouzmitchev
Puheenjohtaja, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL)

Emmi Lainpelto
Puheenjohtaja, Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK