05.10.2022 | Kannanotot

SAMOK ja SYL ilmaisevat solidaarisuutensa väkivallan kohteeksi joutuneille opiskelijoille Iranissa

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ilmaisevat solidaarisuutensa Iranin opiskelijoille, jotka ovat joutuneet viranomaisten väkivallan uhreiksi protestoidessaan yliopistokampuksilla. SYL ja SAMOK vaativat välitöntä opiskelijoihin kohdistetun väkivallan lopettamista. Suomen hallituksen on tuettava väkivaltaa ja vainoa pakenevia opiskelijoita perustamalla Students at Risk -järjestelmä.

Viime viikkojen laajat mielenosoitukset Iranissa saivat alkunsa siitä, kun 22-vuotias Mahsa Amini kuoli Iranin ”moraalipoliisin” pahoinpitelemänä. Viime päivinä on raportoitu protesteista erityisesti Sharifin yliopistolla Teheranissa, jossa turvallisuusviranomaiset ovat piirittäneet kampuksen sekä pahoinpidelleet ja ilmeisesti myös ampuneet opiskelijoita.

Hyökkäys opiskelijoita ja yliopistojen henkilökuntaa kohtaan on samalla hyökkäys sananvapautta ja akateemista vapautta vastaan. Vaadimme Suomea ja kansainvälistä yhteisöä vastaamaan näihin hyökkäyksiin ja suojelemaan parempaa tulevaisuutta tavoittelevia opiskelijoita.

Yuri Birjulin
Kansainvälisten asioiden ja EU-edunvalvonnan asiantuntija, Suomen ylioppilaskuntien liitto