16.09.2019 | Kannanotot, SAMOK viestii

AMK-opiskelijat: Ilman lisärahoitusta koulutuksen kunnianpalautus on pelkkä tyhjä vaalilupaus

Ammattikorkeakouluopiskelijat vaativat hallitusta muistamaan budjettiriihessä korkeakouluille tekemänsä lupauksen koulutuksen kunnianpalautuksesta. Tulevaisuuden osaajien koulutus on kurjuuden tiellä, jos ammattikorkeakoulutukseen ei vieläkään panosteta kunnolla. Siksi vaadimmekin hallitusta korottamaan ammattikorkeakoulujen rahoitusta 20 miljoonalla eurolla jo ensi vuonna.

”Leikkausten takia opetushenkilöstöstä on jouduttu karsimaan keskimäärin lähes viidennes. Tämä on johtanut muun muassa lähiopetuksen ja ohjauksen vähenemiseen, jolloin opetuksen laatu on heikentynyt. Hallituksen tavoitteena on nostaa työllisyysastetta, mutta kuinka se on mahdollista, jos valmistuneet ammattilaiset eivät saa työssä tarvittavaa osaamista koulutuksesta?” kysyy hallituksen jäsen Ella Joukkola.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä ammattikorkeakoulujen rahoitukseen esitetty 5 miljoonan korotus tarkoittaa noin 217 000 euroa yhdelle keskikokoiselle ammattikorkeakoululle. Se on noin 0,6 prosentin laastarikorotus yli 20 % rahoitusleikkausten jättämien avohaavojen päälle. Kyseisellä summalla voi palkata esimerkiksi neljä opettajaa – 500 henkilöä työllistävän ammattikorkeakoulun kohdalla se tarkoittaisi alle 1 % nostoa henkilöstömäärään. Monessa ammattikorkeakoulussa henkilöstövähennys on ollut jopa 100 henkilötyövuotta.

”Hallituksen tulisi olla huolissaan työelämästä kuuluvista palautteista, joiden mukaan harjoitteluun menevien opiskelijoiden osaaminen on laskenut viime vuosina. Mikäli koulutukseen ei panosteta, ei mikään hoitajamitoitus pelasta hoiva-alaa nurkan takana vaanivalta osaamispulalta. Aliresursoitu koulutus voi johtaa myös esimerkiksi vinoihin taloihin ja heikentyvään ruokaturvallisuuteen, jos opettajilla ei ole resursseja varmistaa opiskelijoiden osaamista”, ärähtää puheenjohtaja Iiris Hynönen.

Rinteen hallitus kokoontuu ensimmäiseen budjettiriiheensä Säätytalolle huomenna 17.9. päättämään ensi vuoden budjetista. Ratkottavana on erityisesti korkeakoulujen rahoitus. Me ammattikorkeakouluopiskelijat kokoonnumme Säätytalon eteen yhdessä yliopisto-opiskelijoiden kanssa muistuttamaan hallitusta korkeakoulutuksen tärkeydestä ja meille luvatusta koulutuksen kunnianpalautuksesta.

Lisätiedot:

Ella Joukkola