24.02.2022 | Kannanotot

SAMOK tuomitsee Venäjän hyökkäyksen – Ukraina tarvitsee nyt apuamme

Suomen opiskelijakuntien liitto –SAMOK tuomitsee jyrkästi Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaan.

“Osana kansainvälistä opiskelijaliikettä kannamme erityistä huolta ukrainalaisista ja Ukrainassa olevista ulkomaalaisista opiskelijoista. SAMOK osoittaa tukea ja solidaarisuutta ukrainalaista sisarjärjestömme UAS:ia (Українська асоціація студентів) kohtaan”, sanoo SAMOKin puheenjohtaja Emmi Lainpelto.

Ukraina on osa Eurooppaa, ja tarvitsee nyt kaiken mahdollisen tuen. Euroopan unionin on toimittava tässä tilanteessa yhtenä rintamana Ukrainan tukena. Venäjälle on asetettava lisää tuntuvia pakotteita ja Venäjää täytyy vaatia lopettamaan sotatoimet Ukrainassa välittömästi.

Tässä tilanteessa jokaisen meistä on myös hyvä muistaa, että tilanne on Venäjän valtion syy, ei Venäjän kansalaisten tai venäjänkielisten Suomessa asuvien syy. Emme saa antaa tilaa rasismille.

On normaalia tuntea pelkoa Ukrainassa tapahtuvista asioista, mutta emme saa antaa pelon lamaannuttaa. Suomen on lisättävä erityisesti humanitaarisia ja taloudellisia tukikeinoja, joilla voimme auttaa Ukrainaa tässä vaikeassa tilanteessa.

Myös jokainen meistä voi auttaa tavallisia ukrainalaisia lahjoittamalla esimerkiksi Suomen Punaiselle Ristille tai Unicefille, jotka vievät humanitaarista apua Ukrainan konfliktialueille. Lisäksi voit auttaa levittämällä luotettavista lähteistä peräisin olevaa tietoa sodasta omissa verkostoissasi.

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät lauantaina 26.2.2022 klo 12 alkaen We Stand With Ukraine -mielenosoituksen. Rauhanmielenosoitus lähtee liikkeelle kello 12 Esplanadin puistosta ja liikkuu klo 13 Venäjän suurlähetystön läheisyyteen Tehtaankadulle. SAMOK tukee mielenosoitusta ja kannustaa osallistumaan siihen.

Ukrainan kriisi voi järkyttää mieltä. Ahdistavien tunteiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Esimerkiksi korkeakoulujen tukipalvelut tai Mieli ry:n kriisipuhelin ovat valmiina tarjoamaan keskusteluapua. Myös Suomen Punainen Risti on koonnut nettisivuilleen kattavan paketin aiheesta.

Emmi Lainpelto

Roosa Veijola