16.05.2023 | Kannanotot

SAMOK ja SYL: Panostukset opiskelijoihin ovat panostuksia tulevaisuuteen

Panostukset opiskelijoihin ovat panostuksia tulevaisuuteen

Korkeakoulutus ja opiskelijoiden hyvinvointi tarvitsevat kipeästi panostuksia tulevan hallituskauden aikana. Jos tahdomme nostaa koulutustasoa ja ratkaista mielenterveyskriisin, tarvitaan nyt toimia. Koulutuksen rahoituksessa on hyvä aloittaa esimerkiksi toteuttamalla korkeakoulutuksen rahoituksen indeksikorotukset täysimääräisinä koko hallituskauden ajan.

”Ilman panostuksia koulutukseen emme tule pääsemään kunnianhimoisiin tavoitteisiin korkeakoulutettujen määrästä. Korkeakoulut tarvitsevat enemmän ohjaus- ja tukipalveluita, jotta jokaisesta opiskelijasta saadaan otettua koppia”, painottaa SAMOKin puheenjohtaja Joonas Soukkio.

Toimeentulon haasteilla on yhteys mielenterveysongelmiin. Noin 56 prosenttia korkeakouluopiskelijoista kokee olevansa psyykkisesti kuormittunut (KOTT 2021 -tutkimus). Opintorahan tasokorotus, opintojen suoritustahdin keventäminen ja joustavoittaminen sekä ohjauksen ja tuen lisääminen ovat keinoja, joilla tilannetta voidaan helpottaa.

”Koulutuksen tärkeys yhteiskunnan ongelmien ratkaisussa täytyy tunnistaa ja tehdä lisäpanostukset opiskelijoihin nyt, ettei Suomi menetä asemaansa korkean osaamisen maana”, sanoo SYLin puheenjohtaja Lotta Leinonen.

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) olivat tänään kuultavana Säätytalolla korkeakoulutukseen ja opiskelijoihin liittyvissä kysymyksissä. SAMOKin puheenjohtaja Joonas Soukkio ja SYLin puheenjohtaja Lotta Leinonen nostivat esiin erityisesti huolen opiskelijoiden jaksamisesta ja koulutuksen rahoituksen riittävyydestä.

Lisätiedot:

Joonas Soukkio