14.03.2018 | Kannanotot

SAMOK ja SYL iloitsevat: YTHS-laajennus etenee!

Opiskelijajärjestöjen pitkäaikainen tavoite on toteutumassa, kun Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n palvelut laajenevat vuodesta 2020 alkaen myös ammattikorkeakouluopiskelijoille. YTHS-laajennuksen toteuttava lakiesitys on julkaistu sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilla.

“Aivan upeaa! Viimeinkin AMK-opiskelijoiden terveyspalvelut saadaan kuntoon ja jokainen korkeakouluopiskelija pääsee nauttimaan YTHS:n laadukkaista palveluista”, iloitsee Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOKin opiskeluterveydenhuollosta vastaava hallituksen jäsen Saana Simonen.

“YTHS:llä on korvaamatonta erityisosaamista opiskelijoille tyypillisten terveysongelmien hoitamisesta ja ennaltaehkäisystä. Mahtavaa, että opiskelijaliikkeen pitkäjänteinen työ tuottaa viimein tulosta ja YTHS:n palvelut ovat jatkossa kaikkien korkeakouluopiskelijoiden saatavilla!”, toteaa Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) hallituksen jäsen Ada Saarinen.

Lakiluonnos on lähdössä lausuntokierrokselle huhtikuussa. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella. Opiskelijajärjestöt ottavat kantaa lakiesitykseen tarkemmin tulevan lausuntokierroksen aikana.

Saana Simonen,
SAMOKin hallituksen jäsen, p. 050 389 1004, [email protected]