20.09.2018 | Kannanotot

Opiskelijajärjestöt ilahtuivat YTHS-laajennuksen etenemisestä: “Viedään laki maaliin, eduskunta!”

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ovat ilahtuneita hallituksen työstä opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Hallituksen tänään eduskunnalle antama lakiesitys korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta turvaa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n toiminnan ja laajentaa YTHS:n palvelut myös ammattikorkeakouluopiskelijoille.

“Täytyy nostaa hallitukselle hattua – tämä on erittäin tärkeä lakiesitys. Opiskelijoiden terveydenhuollosta huolehtiminen on merkittävä tulevaisuusteko ja hyvää sukupolvipolitiikkaa”, kehuu SYL:n puheenjohtaja Miika Tiainen.

“AMK-opiskelijan näkökulmasta YTHS-laajennus on yksinkertaisesti tämän hallituksen paras päätös! Opiskelijoiden toimiva terveydenhuolto tukee opinnoissa etenemistä ja edistää myös tulevaisuuden työkykyä. Ei muuta kuin den glider in!”, kannustaa SAMOKin puheenjohtaja Marko Grönlund.

Opiskelijaliikkeen pitkäaikainen työ opiskeluterveydenhuollon vahvistamiseksi saa päätöksensä loppuvuodesta, kun lakiesitys viedään eduskunnalle. Eduskunnan hyväksyessä lain, se astuu voimaan voimaan vuoden 2021 alusta.

“Tämä on toteutuessaan edunvalvontatyön niin sanottua parasta bestiä”, toteavat puheenjohtajat yhdessä.

Marko Grönlund
puheenjohtaja, SAMOK