21.08.2019 | Kannanotot

Lunastaako hallitus koulutuslupauksensa? (HS 21.8.2019)

Uutta hallitusta ja sen lupaamaa koulutuksen kunnianpalautusta on odotettu kuin kuuta nousevaa. Nyt hallituksen uskottavuus on koetuksella.

Ammattikorkeakoulutuksen rahoituksesta on leikattu kahdeksan vuoden aikana lähes neljäsosa. Nyt valtiovarainministeriö käytti punakynäänsä ja koulutuspanostukset ovat uhattuina. Ammattikorkeakouluille on vuodelle 2020 luvassa 20 miljoonan sijasta viisi miljoonaa – eli vain neljäsosa siitä, mitä hallitusneuvotteluissa luvattiin.

Alkusyksyn aikana mitataan, pitävätkö hallituksen lupaukset paikkansa vai olivatko ne vain tyhjiä vaalipuheita. Ammattikorkeakoulut kouluttavat ammattilaisia, jotka muodostavat yhteiskunnan perustan: sairaanhoitajia, insinöörejä, muotoilijoita ja poliiseja. Onko työllisyyttä, osaamista ja oikeudenmukaisuutta luvanneella hallituksella kanttia jättää yhteiskunnalle elintärkeän työvoiman kouluttaminen heikon rahoituksen varaan?

Iiris Hynönen
Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK

Lue Iiriksen mielipidekirjoitus tämän päivän Helsingin Sanomista. Koska kirjoitus on maksumuurin takana, julkaisemme sen myös nettisivuillamme.