25.01.2024 | Kannanotot

Kannanotto: Terapiatakuun tulee koskea kaikkia lapsia ja nuoria

Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK vaatii, että lasten ja nuorten terapiatakuu kattaa kaikki lapset ja nuoret. On aivan käsittämätöntä, että yli 20% nuorista aiotaan jättää terapiatakuun ulkopuolelle.

Pääministeri Orpon johtama hallitus kertoo olevansa huolissaan nuorten mielenterveydestä, mutta teot eivät kohtaa sanojen kanssa. Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso vahvisti, että lasten ja nuorten terapiatakuuta valmistellaan vain alle 23-vuotiaille. Vuoden 2022 tilastojen mukaan Suomen alle 30-vuotiaista noin 20% on 25-29 -vuotiaita ja tähän lisätään vielä ne ulkopuolelle jätettävät 23-24 -vuotiaat.

SAMOK on huolissaan opiskelijoiden lisäksi myös Suomen tulevaisuudesta.

“Jos nuoret eivät saa tarvitsemaansa hoitoa, mielenterveysongelmat pahenevat, opiskelijat joutuvat sairauslomille ja opinnot viivästyvät. Työelämään ei siirry terveitä ammattilaisia vaan mielenterveysongelmien kanssa kamppailevia, kuormittuneisuuden alle musertuvia työntekijöitä”, kiteyttää SAMOKin hallituksen jäsen Linda Vallenius.

Eurostudent-tutkimuksen mukaan vuonna 2019 ammattikorkeakouluopiskelijoista 32% on alle 24-vuotiaita ja 65% alle 30-vuotiaita. Lasten ja nuorten terapiatakuu koskettaa siis todella isoa osaa myös ammattikorkeakouluopiskelijoista.

Tutkittu tieto tukee SAMOKin huolta. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (2021) mukaan ahdistus ja masennus on korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa yleisempää kuin muussa aikuisväestössä. Alle 30-vuotiailla ammattikorkeakouluopiskelijoilla noin 12%:lla on todettu masennus ja vajaalla 13%:lla todettu ahdistuneisuushäiriö. Noin 56% on psyykkisesti kuormittuneita ja 34%:lla kuormittuneisuus on kliinisesti merkittävää.

Terapia ei sovi hoitona kaikille, mutta niille joille sopii, sen pitää olla saatavilla. Terapia ei ole mikään halpa hoito vaan sen toteuttaminen laadukkaasti vaatii rahaa.

“Ministeri Juuson mukaan mikään ei estä hyvinvointialueita toteuttamasta terapiatakuuta myös muille kuin alle 23-vuotiaille, mutta valtion pussista rahansa saaville hyvinvointialueille ei kuitenkaan anneta tähän tosiasiallisia mahdollisuuksia. Kyse on arvovalinnoista; puolin ja toisin”, painottaa SAMOKin hallituksen puheenjohtaja Lauri Kujala.

Linda Vallenius
Hallituksen jäsen (opiskelijoiden asuminen, opiskelijoiden terveys ja hyvinvointi)

Lauri Kujala