10.02.2020 | Kannanotot

AMK-opiskelijat: Koulutuksen kunnianpalautus, vai hidas näännytys?

AMK-opiskelijat vaativat päättäjiltä tekoja laadukkaan ammattikorkeakoulutuksen turvaamiseksi. Jatkuva leikkauksien kierre alkaa viimeistään nyt näyttää todelliset kyntensä: lähiopetuksen ja opetushenkilökunnan määrä on huolestuttavalla tasolla. Koulutuksen kunnianpalautus ei ole toteutunut kuten luvattu, vaan kurjuuden karavaani jatkaa kulkuaan. Siksi AMK-opiskelijat vaativat Suomen hallituksen kehysriiheltä toimia korkeakoulutuksen turvaamiseksi.

“Opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan palaute ahdingosta tulee ottaa vakavasti. Keskimääräinen viidenneksen leikkaus opetushenkilöstöstä on ajanut opettajat pakkorakoon, ja kärsijänä tässä ovat opiskelijat. Toki ammattikorkeakoulut päättävät oman opetuksensa laadusta ja lähiopetuksen määrästä, mutta saatko sinäkään eurolla sadan euron tavaraa?” kysyy SAMOKin puheenjohtaja Anna Laurila.

Lähes kymmenen vuotta kestänyt leikkausputki minimaalisilla korjauksilla vaikuttaa niin koulutuksen vetovoimaan, kuin myös tulevien ammattilaisten osaamiseen. Päättäjät tunnustavat, että ammattikorkeakoulutus tuottaa valtavasti osaajia ja voimavaroja yhteiskunnalle, mutta riittämättömän rahoituksen kanssa rämpiessä eivät puheita koristavat korulauseet lämmitä. Vuonna 2018 yhtä tutkintoa kohden oli käytettävissä 12 000 euroa vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Tutkintomäärien lisääminen tulee jatkamaan tätä kierrettä, ellei kurssia muuteta. Opiskelijat ansaitsevat laadukasta koulutusta sekä ohjausta.

“Tehkää siis investointi tulevaisuuteen, älkääkä laittako vain laastaria avohaavan päälle. Näin ei tee koulutettu sairaanhoitaja, eikä toivon mukaan myöskään Suomen hallitus.” päättää puheenjohtaja Laurila.

Anna Laurila