17.04.2024 | SAMOK viestii, Tiedotteet

Tiedote: AMK-opiskelijat valitsivat vuoden opettajaksi Jenny Österbackan Ahvenanmaalta

Vuoden ammattikorkeakouluopettajaksi on valittu Jenny Österbacka Ahvenanmaalla sijaitsevasta ammattikorkeakoulusta, Högskolan på Ålandista. Hän toimii lehtorina sairaanhoitajan tutkinnossa sekä opinto-ohjaajana. Österbackaa ehdottaneet opiskelijat kehuvat häntä rauhalliseksi ja ja erittäin päteväksi opettajaksi, joka luo turvallisen ympäristön, jossa mikään kysymys ei ole tyhmä.

“Olen erittäin iloinen ja otettu saadessani Vuoden opettaja -palkinnon. Haluan kiittää erityisesti opiskelijoitani heidän arvostuksestaan, joka on minulle korvaamatonta. Se paitsi lämmittää sydäntäni myös motivoi ja innostaa minua kehittymään opettajana. Haluan kiittää myös Högskolan på Ålandia ja omistautuneita kollegoitani, jotka auttavat luomaan meille kaikille innostavan oppimisympäristön. Nöyrä ja lämmin kiitos kaikille opiskelijoille, opiskelijakunta SkÅHlalle ja tuomaristolle”, iloitsee vuoden opettaja 2024 Jenny Österbacka.

Perusteluissa kerrotaan myös, että Österbacka on vastaanottavainen, kannustava ja motivoiva, ja hän varmistaa, että kaikki opiskelijat oppivat ja menestyvät. Hänen tuntinsa ovat jäsenneltyjä huumorintajua unohtamatta ja hän inspiroi ja kannustaa AMK-opiskelijoita tavoittelemaan parastaan. Opiskelijat kertovat, että hän on aina heidän tukenan ja motivoi opiskelijoita jatkamaan eteenpäin, vaikka opiskeluelämä tuntuisi vaikealta ja on korvaamaton voimavara sairaanhoito-ohjelmalle.

”Jenny Österbacka on arvostettu ja sitoutunut opettaja, jolla on kyky kohdata ja tukea opiskelijoita erilaisissa tilanteissa mukaansatempaavalla ja pedagogisella tavalla. Hän on myös arvostettu kollega opettajien keskuudessa, ja hänen arvokas panoksensa sekä opettajana että opinto-ohjaajana on erittäin tärkeä koko korkeakouluyhteisöllemme”, kertoo Högskolan på Ålandin rehtori Johanna Mattila.

SAMOK jakaa vuosittain Vuoden opettaja -palkinnon tuodakseen esille ammattikorkeakoulujen laadukkaan ja pitkäjänteisen opetustyön. Samalla palkinnolla halutaan kiittää opettajia panoksestaan opetuksen kehittämiseen ja opiskelijoiden osaamisen kasvattamiseen. Palkinnon teemana oli tänä vuonna positiivisen ammattikorkeakoulukuvan edistäminen

“On upeaa päästä palkitsemaan tänä vuonna opettaja, joka luo positiivista kuvaa ammattikorkeakoulutuksesta esimerkillä ja kannustamalla opiskelijoita menestymään. Opettajat ovat ammattikorkeakouluissa tärkeä ja arvostuksensa ansaistseva voimavara. Parhaimmillaan opettajan luoma positiivinen kuva ammattikorkeakoulutuksesta kannustaa myös opiskelijoita arvostamaan omaa koulutustaan”, sanoo SAMOKin varapuheenjohtaja Sanni Koivuluoma.

Vuoden opettaja -palkinto jaettiin ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen ja Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Poliisiammattikorkeakoulun järjestämillä AMK-päivillä 17.4.2024. SAMOK ja ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat keräsivät Vuoden opettaja -palkintoa varten ehdotuksia opettajista ammattikorkeakouluopiskelijoilta. Valinnan teki raati, jonka muodostivat SAMOKin hallituksen varapuheenjohtaja Sanni Koivuluoma, OAJ:n edustajana OAJ:n Ammattilisten opettajien OAO:n hallituksen jäsen ja teknologian lehtori Esa Salmikangas sekä Arenen edustajana Arenen koulutuksesta vastaavien johtajien ja koulutusvararehtorien ryhmä varapuheenjohtaja ja Turun ammattikorkeakoulun vararehtori Marjo Joshi. Opiskelijakunnat antoivat ehdotuksia vuoden opettajaksi kaikkiaan 26 kappaletta.

Jenny Österbacka
Lehtori (hoitotyö) ja opinto-ohjaaja, Högskolan på Åland