03.10.2025 | Blogg

SAMOK

Kandidatblogg: FoU-verksamhet behöver studerande

När en yrkeshögskola strävar efter att svara på regionala och nationella behov, kunde inte de mest fruktbara lösningarna komma just från framtidens yrkesverksamma — studerande?

”Forskning-, utvecklings- och innovationsverksamhet (FoU) förenar Tampere yrkeshögskolas mångvetenskapliga kompetens med moderna lärmiljöer och innovationsmiljöer för att möta behoven hos samarbetspartner och samhället. Ett samhälleligt perspektiv är centralt i all FoU-verksamhet vid TAMK. Vi fokuserar särskilt på att skapa en mer hållbar och rättvis värld. Vi utvecklar nya, breda lösningar för regionala och nationella behov. Vi tillämpar den senaste forskningen med arbetslivsinriktning. Vi samarbetar med företag, organisationer och den offentliga sektorn.” (Tutkimus- ja kehitystoiminta TAMKissa, n.d.)

FoU-verksamhet har blivit ett hett samtalsämne i år i nästan varje diskussion, till exempel på SuomiAreena och under YH-dagarna.

Samtidigt som utbildningen står inför nedskärningar, får FoU-verksamheten statligt stöd — vad säger detta oss? Enligt ett uttalande från Arene är den reella finansieringsnivån för yrkeshögskolorna i budgetförslaget för 2025 cirka 200 miljoner euro lägre än år 2011, medan FoU-verksamheten får 280 miljoner euro mer år 2025 jämfört med föregående år. Utbildningsfinansieringen minskar däremot med cirka 7 miljoner euro från föregående år. (Arenen viestintä, 2024)

FoU-verksamhet förekommer på många nivåer och i många former inom Finlands högskolesektor, och jag vågar påstå att den ofta inte utnyttjas fullt ut. Alltför ofta är FoU-verksamheten helt frikopplad från utbildningen — trots att utbildning och FoU tillsammans kunde stödja varandra mot bättre resultat, både ekonomiskt och kvalitativt.

TAMK:s rektor Mika Hannula har sagt:

”FoU-verksamheten vid yrkeshögskolor stöder undervisningen och erbjuder en väg där studerande kompetens, kreativitet och djärva idéer kan användas för att lösa regionala och samhälleliga utmaningar. När studerande deltar i FoU-projekt lär de sig inte bara själva, utan producerar också konkreta lösningar för arbetslivets och samhällets behov. På längre sikt gynnar detta även undervisningens innehåll och aktualitet.”

Hur kunde FoU bli en del av studerande vardag, till exempel genom studierna?

Det som förenar FoU-verksamheten och mina egna studier inom utbildningsprogrammet Lärande och kompetens i nätverk är mångvetenskaplig kompetens och moderna lärmiljöer. Studerandedriven innovation syns också starkt i våra studier, där vi utvecklar konkreta åtgärder utifrån idéer, ofta i samarbete med arbetslivet.

Hur kunde denna koppling förädlas till praktik?

När en yrkeshögskola strävar efter att svara på regionala och nationella behov, kunde inte de mest fruktbara lösningarna komma just från framtidens yrkesverksamma — studerande?

Arbetslivsinriktning kunde kopplas direkt till studierna, vilket skulle gynna både högskolan och ge studerande möjlighet att bygga nätverk för framtiden.
I december 2024 deltog jag i ett kort utbyte i Tallinn med en grupp från TAMK vid TTK University of Applied Sciences, där jag tycker att FoU-verksamheten används på ett effektivt sätt. Temat var studerande stöd, och under programmet fick vi besöka TTK UAS:s laboratorier på Mõdriku-campus. Där användes laboratorieverksamheten imponerande både i forskning och som tjänster som kunde säljas till studerande. En lärare berättade att studerande ofta gillar att komma för ljusbehandling eller massage före stressiga tentaperioder för att koppla av.

TAMK har redan flera laboratorier, såsom Sote Virtual Lab, men deras användning och synlighet bland studerande kunde förbättras avsevärt. I vissa fall har studerande kunnat göra praktik i laboratorierna om ingen annan praktikplats hittats. Dock varierar laboratoriernas verksamhet mycket, vilket inte garanterar samma lärandeupplevelse som traditionell praktik.
TAMK har lyckats bygga ett starkt nätverk med arbetslivet, så att utnyttja detta mer effektivt i framtiden — till exempel för studieprojekt eller examensarbeten — vore klokt. Tidig och aktiv involvering av studerande — framtidens yrkesverksamma — i projekt hjälper till att integrera studierna starkare med arbetslivet och att bygga nätverk redan i ett tidigt skede.

Litteraturförteckning:

TUNI. Tutkimus- ja kehitystoiminta TAMKissa. n.d. Verkkosivu. Viitattu 24.7.2025. https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/tutkimus-ja-kehitystoiminta-tamkissa
ARENE. Koulutus ei saa jäädä T&K-toiminnan rahoituksen jalkoihin. Arenen viestintä 2024. Verkkosivu. Viitattu 25.7.2025. https://arene.fi/ajankohtaista/koulutus-ei-saa-jaada-tk-toiminnan-rahoituksen-jalkoihin/
Bilder: Petra Toivonen

Författare: Helena Maijanen, kandidat till SAMOKs ordförande för 2026

Under hösten kommer kandidater till SAMOKs styrelse för 2026 att presenteras på SAMOKs blogg och i sociala medier. För mer information om förbundsmötet, klicka här.