06.10.2025 | Blogg

SAMOK

Kandidatblogg: Har en studerande en framtid om hen inte har en nutid?

Vi har alla någon gång stannat upp och funderat på vår framtid. Ibland är det tydligt vilken väg man vill gå. Ibland är framtiden dimmig och osäker. Och allt oftare verkar den bero på beslut som enskilda studerande inte har något inflytande över.

Under de senaste åren har besparingar inom högre utbildning försvårat studerandes försörjning, ork och möjligheter att fokusera på det de sökt till högskolan för: lärande. Studiestödet räcker knappt till för grundläggande levnadskostnader. Många studerande arbetar till och med heltid för att ha råd med boende, mat, mediciner och andra nödvändigheter.

Våra yrkeshögskolestuderandes roll för Finlands framtid är betydande. Det är de som vårdar, bygger, utvecklar och förnyar vårt samhälle. Men hur kan en studerande växa till en kunnig och engagerad yrkesperson om hen redan blir utmattad under studietiden? Vilka slags arbetstagare blir våra studerande om de redan är utmattade och inte hinner ägna sig åt studierna på heltid?

Allt fler studerande kämpar på gränsen till utmattning. En stor del av tiden går åt till arbete utanför studierna, vilket fördröjer examen, försämrar inlärningsresultat och ökar risken för att studierna avbryts helt. Regeringens nuvarande linje står i konflikt med våra framtidsmål. Vill vi inte att Finlands framtid ska vara ljus och fylld av yrkeskunniga experter? Studerande som mår bra blir klara snabbare, går starka in i arbetslivet och betalar tillbaka sin investering till samhället mångfalt. Varje euro som satsas på utbildning är en investering som betalar sig
tillbaka.

Vi behöver mer än lapptäcken och korrigeringar. Vi behöver framförhållning. Världen förändras snabbt. Arbetslivet utvecklas, kompetensbehoven förändras, och teknologi samt digitalisering omformar nästan alla branscher. Utbildningssystemet måste reagera på detta och vara i utvecklingens framkant. Därför har regeringen ett ansvar att förutse hur yrkeshögskolefältet kommer att förändras under de kommande fem, tio eller tjugo åren. Vilka slags experter behövs? Hur säkerställer vi att utbildningen motsvarar framtidens arbetsmarknadsbehov? Och framför allt, hur ser vi till att studerande har förutsättningar att möta denna utmaning?

Framförhållning innebär att investera idag så att vi inte behöver släcka kriser imorgon. Det innebär finansieringsmodeller som inte enbart bygger på dagens besparingskrav utan på långsiktiga behov. Det innebär att trygga försörjningen så att studerande kan fokusera på lärandet, som det är tänkt. Det innebär bättre dialog mellan yrkeshögskolor, arbetslivet och staten. Det innebär investering i våra studerandes nutid och därmed deras framtid.

Om vi vill att Finland ska förbli en föregångare inom utbildning och kompetens, måste vi behandla studerande därefter. De är framtiden, men de behöver en nutid att lita på.

Det är regeringens ansvar att bygga en utbildningspolitik som inte bara lappar problem, utan ser dem på långt håll, och framför allt, förebygger dem. Studerandes framtid börjar idag. Den börjar med de beslut som fattas just nu.

Författare: Laura Laakso, kandidat till SAMOKs vice ordförande för 2026

Under hösten kommer kandidater till SAMOKs styrelse för 2026 att presenteras på SAMOKs blogg och i sociala medier. För mer information om förbundsmötet, klicka här.