0

Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry ovat tyrmistyneitä opetus- ja kulttuuriministeriön aikeista lisätä Korkeakouluhakuylioppilastutkinnon painoarvoa korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa.

“Nyt esitetyt toimenpiteet tehtäisiin törkeästi amisten kustannuksella. Ne nopeuttaisivat lukiolaisten siirtymiä korkeakoulutukseen, mutta jättäisivät ammatillisesta koulutuksesta valmistuneet rannalle”, toteavat järjestöjen puheenjohtajat Jasmina Khabbal ja Jemi Heinilä.

Korkeakoulutukseen pääseminen on todellinen ongelma, johon on etsitty ratkaisukeinoja vuosien mittaan useiden eri työryhmien toimesta. Nyt viimeisimpänä pohdinnassa ovat olleet korkeakoulujen valintakokeet ja lukion ylioppilastutkinto. Marraskuussa 2016 julkaistussa OKM:n raportissa esitetään lukuisia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa siirtymiä toiselta asteelta korkeakoulutukseen.

Lukiolaisille helpotuksia, amiksille esteitä
Työryhmän esitysten mukaan ylioppilastutkinnon painoarvoa tulisi kasvattaa reippaasti ja ylioppilaskokeiden suorittaminen saattaisi olla pakollista myös korkeakouluun hakeutuvalle ammatilliselle opiskelijalle. Nyt tehdyssä esityksessä lisätään amisten opintokuormaa ja tuodaan mukaan maksulliset ylioppilaskokeet, kun samaan aikaan lukiolaisten tieltä raivataan esteitä.

“Ihan ajatusleikkinä voisi miettiä, että jos samanlainen lisätutkintovaatimus asetettaisiin lukiolaisille, pitäisivätkö he sitä asiallisena? Kyllä ammattikorkeakoulutus hyötyisi myös lukiolaisten laajemmasta käytännön osaamisesta”, pohtii SAMOKin puheenjohtaja Jemi Heinilä.

Raportissa esitetyt ratkaisut suosivat työryhmän tehtävänannon mukaisesti lukiokoulutusta ja toteutuessaan parantaisivat jo ennestään korkeakoulutukseen hakeutumisessa amiksia paremmin pärjääviä lukiolaisia. Jo nyt lukiolaisten tilanne jatko-opintoihin hakeutumisessa on selkeästi ammatillisen koulutuksen suorittaneita parempi.

“Olisi ollut toivottavaa, että hakeutumista olisi katsottu kokonaisuutena. Nyt on tarkasteltu ensin lukiolaisten ja sen jälkeen vasta ammatillisen koulutuksen tilannetta. Jos korkeakoulujen opiskelijavalinta räätälöidään ylioppilastutkinnon mukaan ja ammatillisen koulutuksen käyneille ikään kuin vain keksitään jokin erityisjärjestely jälkikäteen niin mielestäni ollaan kaukana tasa-arvoisesta kohtelusta. Pelkona on, että tämä ylioppilastutkinto-raportti toimii amis-raportin pohjana. Meidän amisten aito jatko-opintokelpoisuus vaarantuu mikäli ylioppilaskokeilla on näin ylivoimainen asema”, toteaa SAKKIn puheenjohtaja Jasmina Khabbal pettyneenä.

Keskustelusta on unohtunut täysin ylioppilastutkinnon kriittinen tarkastelu. Kun samaan aikaan puhutaan valintakokeiden järjestämisen ongelmista ja kustannuksista, tulisi rehellisyyden nimissä avata myös ylioppilastutkinnon ongelmat ja kustannukset. Kriittisesti tulisi tarkastella myös ammatillisen tutkinnon ongelmia, kuten arvosteluasteikkoa 1-3, joka tekee tutkinnosta vaikeasti hyödynnettävän opiskelijavalinnoissa.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä käynnistyy pian työryhmätyö pohtimaan ammatillisen koulutuksen jatko-opintomahdollisuuksien turvaamista. SAKKI ja SAMOK odottavat työryhmältä reiluja ja realistisia esityksiä amiksien jatko-opintomahdollisuuksien turvaamiseksi!

Lisätietoja:
Jasmina Khabbal, SAKKIn puheenjohtaja, p. 044 753 0581, jasmina.khabbal@sakkiry.fi
Jemi Heinilä, SAMOKin puheenjohtaja, p. 050 389 1001, jemi.heinila@samok.fi